bledny numer konta

Co zrobić gdy przelaliśmy pieniądze na zły numer konta?

Pomyłka przy wykonywaniu przelewu może zdarzyć się każdemu z nas. Wystarczy chwila pośpiechu czy zwykłej nieuwagi. W końcu numer konta można zawsze pomylić – wystarczy zmieniona jedna cyfra, by pieniądze nie trafiły na konto odbiorcy. Co jednak można zrobić, gdy dojdzie do takiego zdarzenia?

Co zrobić, gdy pomylimy numer konta?

Do 2011 roku wysłanie omyłkowego przelewu było trudne, ponieważ numer konta musiał zgadzać się z danymi odbiorcy. Nawet jedna cyfra czy kropka decydowały o tym, czy przelew zostanie zrealizowany. Odpowiedzialność za nieprawidłowo wykonywane przelewy spoczywała wówczas na bankach, które wolały zachowywać środki ostrożności, niż później oddawać pieniądze klientom i tracić na to własne środki. Prawo się jednak zmieniło i teraz odpowiedzialność za źle wykonany przelew spoczywa właściwie tylko i wyłącznie na jego nadawcy.

W Polsce obowiązuje ustawa o usługach płatniczych, zgodnie z którą bank ma obowiązek pomóc nadawcy przelewu w odzyskaniu pieniędzy, które zostały przesłane omyłkowo na zły numer konta. Teoretycznie bank w ciągu maksymalnie 3 dni powinien wystąpić do odbiorcy omyłkowego przelewu i z wnioskiem o zwrot środków. Odbiorca ma aż 30 dni na to, by odpowiedzieć na wezwanie banku i się do niego ustosunkować. Nie można go jednak do tego zmusić – jeśli odbiorca nie odpowie, bank może przekazać jego dane osobie, która wykonała przelew. Zgodnie z przepisami, nie jest to już tajemnica bankowa. Klient może wystąpić więc na drogę sądową przeciwko osobie, która nie odpowiada na wezwanie i nie oddała pomyłkowo przelanych pieniędzy. Jest to jednak żmudny proces, który może się znacznie przeciągać – wyrok sądu tak naprawdę również nie jest jednoznaczny z tym że od razu odzyskamy pieniądze.

Szczęście w nieszczęściu, czyli przelew na nieaktywny numer rachunku

Najkorzystniejszą sytuacją dla osoby wykonującej pomyłkowy przelew jest przesłanie pieniędzy na niezagospodarowany lub nieaktualny numer konta. W większości przypadków przelew taki nie może zostać zrealizowany i bank nie wykonuje przesłania pieniędzy, komunikując o tym podczas wykonywania transakcji. Jeśli jednak nasz bank nie ma takich zabezpieczeń (zdarza się to już bardzo rzadko), przelew bezpiecznie powróci na konto nadawcy.

Jak uchronić się przed pomyłką?

Przelewy każdego dnia wykonuje prawie każdy z nas. Przepisywanie numeru konta, kiedy jest ono napisane niewielką czcionką, może łatwo doprowadzić do niechcianego błędu. Po pierwsze, warto dokładnie sprawdzić, czy wpisany w okienko przelewu numer konta na pewno zgadza się z numerem konta odbiorcy. Obecnie nie ma już konieczności uzupełniania danych osobowych odbiorcy przelewu, więc te informacje nie mają żadnego wpływu na ewentualne trudności w odzyskaniu nieprawidłowo przesłanych pieniędzy. Jeśli płacimy w sieci wykorzystując kartę kredytową lub debetową, można skorzystać z tzw. chargeback, która pozwala na odzyskanie pieniędzy. Bank ma bowiem możliwość odesłania nadawcy pieniędzy, które są zablokowane na jego koncie. Transakcja nie może zostać przeprowadzona, gdy nie doszło do realizacji przedmiotu umowy.

Dodaj komentarz